آيا مي‌دانيد شهر تورین؟


جام جم آنلاين: آيا مي‌دانيد تورين زادگاه شكلات جامد است؟ در اواخر قرن هجدهم مردي به نام

دورت (doret) در تورين دستگاهي اختراع كرد كه شكلات جامد درست مي‌كرد. تا آن هنگام، شكلات فقط به شكل مايع درست مي‌شد.

از آن به بعد تورين مركز تهيه انواع شكلات بوده است. هر سال به مدت 2 هفته جشنواره بين‌المللي شكلات در تورين برگزار مي‌شود كه در آن شركت‌هاي بزرگ شكلات‌سازي تورين و ديگر شهرهاي ايتاليا و جهان تازه‌ترين محصولات خود را عرضه مي كنند.
آيا مي‌دانيد ورزشگاه المپيك تورين، در آغاز بهره‌برداري، موسوليني نام داشت؟
اين ورزشگاه كه گنجايش 65 هزار تماشاگر را داشت، براي ميزباني جام جهاني 1934 ساخته شد و نام موسوليني ديكتاتور وقت ايتاليا را بر آن گذاشتند.
پس از جنگ جهاني دوم نام ورزشگاه به كموناله (comunale) تغيير يافت. براي المپيك زمستاني 2006 آن را از نو ساختند. و گنجايش آن به 37 هزار و 500 نفر كاهش يافت و بر آن نام «ورزشگاه المپيك» گذاشتند.
آيا مي‌‌دانيد شهر تورين ايتاليا، به پايتخت آلپ و خودرو شهرت دارد؟
تورين در شمال ايتاليا در دامنه كوه‌هاي آلپ واقع شده و چشم‌انداز زيباي آلپ شهر را جلوه‌اي تماشايي داده است. تورين، داراي ده‌ها پيست مجهز و پيشرفته اسكي در آلپ است و ميعادگاه دوستداران ورزش‌هاي زمستاني در ايتاليا و جنوب اروپاست.
همچنين در اين شهر دفاتر مركزي دو شركت بزرگ خودروسازي فيات و لانچيا قرار دارد و شمار زيادي از كارگران شهر در اين 2 كارخانه فعاليت مي‌كنند.



ورزش اول شهر هم اسكي است و در فصل اسكي، هر روز بويژه در تعطيلات ده‌ها هزار نفر از توريني‌ها براي اسكي كردن به آلپ مي‌روند بنابراين بي‌دليل نيست كه تورين را پايتخت آلپ و پايتخت خودرو مي‌گويند.

آيا مي‌د‌انيد به تورين شهر كتاب و مطبوعات هم مي‌گويند؟
تورين يكي از مهم‌ترين كانون‌هاي انتشارات كتاب و مجله و روزنامه در ايتالياست و مردم شهر، ميانه خوبي با كتابخواني دارند. جالب اين كه تورين پس از اسكندريه، مادريد، دهلي‌نو، انتورپ و مونترال از سوي يونسكو به عنوان پايتخت كتاب جهان در سال 2006 برگزيده شد. نمايشگاه بين‌المللي كتاب تورين، يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي كتاب در اروپاست




آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: